Az interneten minden fent van. Miért fizetnék az oktatásomért?

Tavaly novemberben volt egy Facebook-postom, amiben azon szörnyülködtem, hogy egy átlagos magyar havi 500 forintot költ oktatásra. Erre kaptam egy választ az egyik ismerősömtől, hogy “mivel minden fent van az interneten, ő onnan mindent megtanul autodidakta módon”.

Elgondolkoztam, hogy mi előnyük származnak a tanítványaimnak abból, hogy nem autodidakta módon tanulnak. A következőkre jutottam:

  1. Az interneten lévő információból sokszor nehéz megtalálni a megfelelőt
    Sok témáról rengeteg információ van a neten, elektronikus könyvek, videók, blogok, fórumok… Ha egy témában nem vagy járatos, el tudod dönteni, hogy mi az, ami használni fog Neked? Mi az a forrás, amiből Te jól fogsz tudni tanulni?Ha van a környezetedben olyan, aki járatos az oktatásban és az adott témakörben is, akkor jól jártál: Egyrészt fel tudja mérni, hogy miből tudsz legjobban tanulni, másrészt járatos a szakmában, ismeri a szakma legjobb forrásait, így el tudod kerülni azt a tévedést, hogy megtanultál valamit, ami már 5 éve elavult.
  2. Azt sem tudod, hogy létezik
    Hétköznapi életben is megfigyelhető, hogy ha új emberrel ismerkedsz meg, a beszélgetésben előfordul legalább egy olyan dolog, aminek eddig a létezéséről sem tudtál, ergo nem is kereshettél rá. (Mondjuk nem is hiányzik éppen ezért :-)) És mivel nem ismered a téma mérvadó, követendő oldalait, nem is tudod, honnan értesülj az újdonságokról.Sokszor előfordul, hogy egy személyes oktatás esetében sem azt kell megmutatni, hogy az a valami hogy működik, hanem azt, hogy egyáltalán létezik valamilyenfajta jó megoldás, amit nem tudott az illető, mert eszébe nem jutott, hogy egyáltalán létezik.
  3. Kérdések
    Mi van, ha nem értesz valamit? Programozáshoz ott a StackOverflow, mint forrás, de ha valami mélyebb összefüggéssel kapcsolatban nincs valami rendben, akkor mehetsz az 1-es ponthoz, bár előbb ugye ki kellene deríteni, hogy mit nem értesz.Egy oktatásban és a szakmában is járatos személy 10 perc alatt el tudja magyarázni, ami nem világos, mert ráérez, hogy mit nem értesz, és azt mondja el, ehhez nem kell sem 800 oldalas könyvet, sem 10 órás videót végigvenned.
  4. Nem tudod, hogy valami nem jó
    Egy squash-klubban mesélte a tulajról az édesapja, hogy mikor a fiú elkezdett játszani, autodidakta módon kezdett tanulni: egyre jobb és jobb lett, míg végül – elég tehetséges volt – elkezdett versenyeken indulni. Mivel nem tudta, hogy az egyik ütése nagyon nem volt jó, nem is tudta, hogy foglalkoznia kellene vele. Az ellenfelei persze megmutatták. Úgyhogy ezt a részt kezdhette utólag feljavítani. Aminek az első lépése az volt, hogy a régit el kellett felejteni, hogy utána begyakorolhassa az újat.
    Kassai Lajos, a híres magyar lovasíjász is hasonlóról számol be a könyvében: jól lovagolt, jól lőtt íjjal. De mikor rájött, hogy a lovasíjászathoz egy teljesen más technika kell, mint az “álló” íjászathoz, az első dolog az volt, hogy vissza kellett rontania a képességeit egy kezdő szintjére, amiről utána újra felépíthette immár a jó irányt.Nem jobb inkább a jó irányba elindulni egyből?
  5. Zsákutcák
    A tanulás során (a programozástanulás során mindenképp) sokszor találkozol majd olyan helyzettel, amikor valami nem megy, de nem érted, hogy miért. Próbáltad már 10-féle irányból, de nem akar összejönni. Ilyen esetekkel napokat el lehet szenvedni, és ha nincs, aki segítsen.De nem jobb, ha inkább meg tudsz kérdezni valakit, aki ránézésre megoldja?
  6. Motiváció
    Köszönhetően a magyar oktatási rendszer hozzáállásának (“ha nem tudsz valamit, hülye vagy”), minden egyes zsákutca rombolja az ember önbizalmát, és hacsak nem kimondottan tehetséges az adott témában, akkor nagy valószínűséggel előbb-utóbb abbahagyja a próbálkozást, és keres egy másik megtanulható dolgot, hátha abban több “szerencséje” lesz.Egy jó tanár tud motiválni, és mivel meg tudja válaszolni a kérdéseket, meg tudja oldani a zsákutca-jellegű problémákat, csökkenti a kudarcforrást, és egyben tud motiválni is. Ha megbízol a tanárodban, és ő azt mondja, hogy Te tehetséges vagy, akkor neki csak elhiszed, nem? 🙂
  7. Elmélet-gyakorlat egyensúlya
    Korábban gyakran találkoztam olyanokkal, akik úgy gondolták, hogy azáltal lesnek jó programozók, hogy elolvasnak 3 könyvet. Aztán kiderült, hogy ez nem elég, úgyhogy eljöttek hozzám.
    Mások – gyakorló programozók is – meg a gyakorlatot vitték túlzásba: bármit megcsinálnak, működik, csak nem tudják, miért.Az elmélet-gyakorlat helyes egyensúlyának megteremtéséhez jó, ha van egy külső, hozzáértő és oktatásban is rutinos szemlélő.
  8. Idő
    Ha személyesen foglalkozik Veled valaki, jobban az igényeidre tudja szabni az oktatás menetét (számodra nehezebb részekre több, könnyebbekre kevesebb időt kell fordítsatok), ezért az gyorsabb, hatékonyabb lesz.

Van még valami? 🙂